Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Jeřabiny - nejoblíbenější receptyJeřabiny - nejoblíbenější recepty
Chytrá Žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 19.09. 2017
Dnes má svátek Zita
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Lutein pomáhá chránit oči před poškozením UV zářením

14. 07. 2010 | Nemoci

Slunce, přesněji řečeno ultrafialové záření, poškozuje náš zrak více, než si myslíme. Působením UV záření vznikají škodlivé volné radikály, které oči velmi poškozují. Negativní vliv volných radikálů mohou svým neutralizačním působením zmírnit tzv. antioxidanty.


Jako účinný likvidátor volných radikálů je znám například lutein, který působí jako pigment oční sítnice a chrání ji tak před poškozením. Lutein je přítomen v řadě druhů zeleniny se sytě zeleným zbarvením (špenát, kapusta, brokolice). V biologicky dostupné podobě jej lze najít také v přípravcích pro zdravé oči, kde je lutein doplněn nejen o další důležité antioxidanty ale také o antokyany extrahované z  borůvek. Stejně jako lutein jsou i antokyany  přirozeně obsaženy na tzv. žlutém bodu sítnice, při namáhání očí se vyčerpávají a tak dochází k únavě očí. Antokyany tedy dodávají unaveným očím novou energii.


Lutein pomáhá chránit sítnici a oční čočku


zdrave-okoLutein se vyskytuje především v tzv. žlutém bodě na sítnici a v oční čočce. Zmíněný „žlutý bod“ nebo také žlutá skvrna (macula lutea) je místo nejostřejšího vidění, pojmenované podle zbarvení, které mu dodává právě přítomnost luteinu.


Ve žlutém bodě oční sítnice mohou v důsledku působení volných radikálů nastat negativní cévní změny, které mohou vést až k degeneraci žlutého bodu. Riziko vzniku makulární degenerace (tj. degenerace žluté skvrny), onemocnění, které vede ke slepotě, může snížit dodatečný příjem luteinu. Studie potvrdily, denní  užívání asi 6 mg luteinu snížilo výskyt makulární degenerace až o 43 %.


Podpora ochrany oční čočky


Oční čočka je z 98 % složena z bílkovin, které jsou ohrožovány volnými radikály. Vlivem jejich působení dochází k vysušení bílkovin, což je považováno za základ vzniku šedého zákalu. Šedý zákal je jednou z hlavních příčin slepoty seniorů. Díky antioxidačním účinkům lutein podporuje ochranu oční čočky před šedým zákalem.


Lutein si lidský organismus neumí sám vytvořit, jeho zdrojem je vhodné ovoce a zelenina. Doporučená denní dávka není přesně stanovena, příznivý efekt pro ochranu očí má celkový příjem asi 6 - 10 mg za den. Nedostatek luteinu se nejčastěji projeví sušší a bledší pokožkou a často také slábnutím zraku. Lutein je očními lékaři doporučován zejména osobám, které každý den pracují na PC, často sledují televizi nebo se pohybují v prostředí s vyšší intenzitou slunečního záření, např. u moře nebo na horách.


Zdroj: Strix pro oči


Vendi V.
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !